Zeitățile din perspectiva budismului tibetan

Zeitățile din perspectiva budismului tibetan

De ce au budiștii zei?

Un articol de David Michie

Teismul este o concepție filozofică-religioasă care afirmă existența lui Dumnezeu ca persoană absolută, exterioară naturii, dar și imanentă ei, prin prezența și acțiunea sa creatoare, susținătoare și conducătoare a lumii. Se deosebește de panteism prin faptul că îl socotește pe Dumnezeu transcendent, iar de deism pentru că îi atribuie lui Dumnezeu, ca providență, o acțiune perpetuă.

Din această perspectivă, budismul este o tradiție non-teistă. Totodată, este discutabil să spunem despre budism că este o religie; însăși etimologia acestui cuvânt este strâns legată de un dumnezeu. Mulți dintre noi se raportează la budism ca la un sistem psihologic bazat pe diverse practici mai mult decât ca la o religie bazată pe un sistem de credințe. Cu toate acestea budismul are câteva elemente specifice unei religii, cum ar fi templele, iconografia, rugăciunile și ofrandele. Budismul tibetan are de asemenea zeități. Aceastea reprezintă o mare confuzie pentru mintea specific occidentală, care poate impune astfel preconcepții despre ce anume reprezintă aceste zeități.

Să ne imaginăm pentru moment o pânză goală pe care intenționăm să pictăm un tablou.

 

Obiectivul principal al budismului tibetan este să ne ajute să obținem iluminarea - starea de buddha - pentru a putea astfel să ajutăm cât mai bine toate celelalte ființe. Iluminarea este ceva dincolo de orice concept sau descriere. Cum ar putea cineva să ajute oamenii să obțină ceva pentru care nu există cuvinte? Ceva ce este multi-dimensional. Și cum să faci aceasta să fie accesibil oamenilor fie că sunt foarte inteligenți sau nu prea străluciți, mentali sau pasionali, orientați către chestii aspecte practici sau contemplativi, dinamici sau mai molcomi?

Geniul lui Shakyamuni, Buddha cel istoric atestat, a fost cel care a facut predarea unor versiuni diferite și complementare a practicilor Dharma diferitelor audiențe, în concordanță cu temperamentul și abilitățile lor. Budismul nu conține un singur aspect care se adresează tuturor; veți găsi o imensă varietate de practici budiste ce sunt folosite de diverși oameni.

Printre aceste practici/instrumente, în budismul tibetan putem găsi multe zeități. Figura lui Shakyamuni Buddha este centrală în această tradiție, dar există nenumărați alți buddhași și boddhistavași sau ființe iluminate, unele portretizate în statui și picturi ce reprezintă calități specifice iluminării, precum acțiunea plină de compasiune, energia, purificarea, vindecarea, puterea, înțelepciunea și așa mai departe.

Dacă iluminarea este precum un diamant, poate fi văzut ca având multe fațete diferite. Fiecare din aceste zeități poate fi asimilată unei astfel de fațete. Încercând să înțelegem natura întregului diamant poate fi dincolo de posibilitățile noastre la începutul practicii noastre, dar ne putem focaliza pe o fațetă anume. Apropiindu-ne de o zeitate anume, putem avea acces la întregul diamant.

 

Cum însă să orientăm mintea către o zeitate? O modalitate este de a recita mantra asociată acelei zeități. Prin simplul fapt de a recita acea mantra, invocăm respectiva zeitate, deschizându-ne posibilității de a accesa calitățile pe care acea zeitate le reprezintă.

Ne putem întreba dacă aceste zeități chiar există în realitate. Răspunsul meu este „da” - în miriade de manifestări. Atunci când căutăm iluminarea, noi înșine încercăm să ne manifestăm spre binele tuturor ființelor - și nenumărați oameni au realizat iluminarea. Multitudinea conștiințelor lor există. Există acolo, undeva, dorindu-și nimic mai mult decât a ne ajuta. Cu toate acestea, sunt limitate în ceea ce pot face pentru noi de către propria noastră karma.

Putem schimba acea karma atunci când ne deschidem direct către ele, de exemplu prin recitarea unei mantra. Aceasta este similar cu crearea unei agățători de care zeitățile ne pot agăța, trăgându-ne în sfera lor de influență. Cu cât vom practica mai mult, cu atât mai multe experiențe vom avea cu acea zeitate, atât în starea de veghe cât și în starea de vis. Aceste experiențe ne vor întări apoi încrederea și vor însufleți și mai mult practica noastră și vor sprijini experimentarea non-conceptuală de către noi a minții iluminate.

Sursa articol: https://davidmichie.com/if-buddhists-are-non-theistic-why-do-they-have-deities/

Suport clienti luni - vineri, între orele 12:00 - 17:00

0746.201.369 office@editura-atman.ro

Compara produse

Trebuie sa mai adaugi cel putin un produs pentru a compara produse.

A fost adaugat la favorite!

A fost sters din favorite!